Direktlänk till inlägg 26 oktober 2015

Vegansk färslimpa med kantarell, sötpotatis och hokkaido pumpa

Av Tanya Charif - 26 oktober 2015 12:27

Ingredienser
2 dl havregryn
2 dl valnötter
1 gul lök
500-600 gr sojafärs (Anammas)
2 msk torkad svamp
Potatismjöl
No egg
Ketchup
Senap
Tomatpuré
Tamari soya
Sojagrädde (matlagning)
En näve persilja


Sätt ugnen på 250 grader. Blötlägg torkad kantarell i ca 1 dl kokat vatten. Mixa 2 dl havregryn och 2 dl valnötter. Grynen blev som grovt havremjöl. Finhackade en gul lök. Blandade ner löken och nötgrynblandningen med ca 5-600 gr sojafärs (anammas) i en skål. Häll ner svampen och svampvattnet (blir som svampbuljong). Blanda sedan ner 2 tsk potatismjöl och 3 tsk no egg-pulver. Rör om allt ordentligt.
Blanda 2 msk ketchup, 1 msk senap, 2 msk tomatpuré, 1 tsk soya Tamari, och 1 dl soya matlagningsgrädde i en liten skål och rör som, sedan ner i färsblandningen som du rör om ordentligt. Salta, peppra och ha i valfri krydda om så önskas. Jag hade även i en näve färsk persilja.
Smöra och bröa en avlång brödform och häll i färsblandningen. Sänk ugnsvärmen till 175 grader när du satt i formen och grädda mitt i ugn i ca 45 min.
När den är klar så ta ut den och låter sen stå en stund Vänd den sedan upp och ner på ett fat, klar! ELLER om en vill ha mer "crust" så vänd den på en plåt med bakplåtspapper kör den i ugnen en kvart till. Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya Charif - 5 mars 2016 19:20


  Jag älskar indisk mat men är ofta för lat för att göra alla moment rätt. Jag gjorde inte rätten enligt regelboken, utan efter Och sheet vad gött det blev!   Ingredienser 1 stor gul lök 2 cm färsk ingefära 2 vitlöksklyftor 1/2 tsk kar...

Av Tanya Charif - 17 januari 2016 20:25

5 dl ekologiska havregryn (mindre gluten) 1 dl ekologiska kokoschips 0,5 dl hasselkärnor, hackade 0,75 dl ekologiska solroskärnor 0,75 dl pumpakärnor 1,5 dl honung 0,5 dl agavesirap 1 msk vatten 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (bourbon ...

Av Tanya Charif - 17 januari 2016 19:33

    Jag åt en fantastisk dim sum (smårätter) på Dubbel dubbel en dimsum-restaurang i Göteborg. En tempeh-burgare på baobröd med hoisinsås och majonäs. På restaurangen serverade dem den utan majon så den blev vegansk. Ett par där senare vattnades de...

Av Tanya Charif - 28 juli 2015 20:35

  Ris- och linsrätten "Mujadara" är en enkel arbetarmaträtt från Libanon. Vi åt den ofta hemma när jag växte upp, Den ser inte mycket ut för världen MEN tro mig, den är addictive! No facials needed on this one, its all beauty from inside! Med an...

Av Tanya Charif - 26 augusti 2014 13:50


      För att det inte ska bli onödigt långa meningar väljer jag att skriva -ungdomar- istället -ungdomar som blir rasifierade- fortsättningsvis, då majoriteten av unga jag möter blir rasifierade men framför allt för att det är denna grupp jag åsyf...

Presentation


Jag bloggar om politiska ämnen som rör mitt arbete som socionom och aktivist kopplat till Intersektionaliatet, feminism, antirasism och HBTQ.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards