Direktlänk till inlägg 17 januari 2016

Vegansk mantao med tempeh

Av Tanya Charif - 17 januari 2016 19:33

    Jag åt en fantastisk dim sum (smårätter) på Dubbel dubbel en dimsum-restaurang i Göteborg. En tempeh-burgare på baobröd med hoisinsås och majonäs. På restaurangen serverade dem den utan majon så den blev vegansk. Ett par där senare vattnades det i munnen när jag tänkte på burgaren och gav mig fan på att prova göra den själv! Och resultatet blev närmast identiskt! (om inte godare då jag hade vegansk majo i;)


Ingredienser:


ca 200 gr Färsk tempeh

vegansk majonäs

färsk koriander 

baobröd (köp eller gör egna, recept nedan)


Tempehmarinad:

0,5 dl veg stir fry sauce

0,5 dl kikomansoya

2 vitlöksklyftor

1/2 färsk röd chili

salt

agavesirap

1 msk sesamolja

2 msk valfri risvinäger

rapsolja

1 pressad lime


Baobröd ingrediener:

0,5 dl rårismjöl (valfritt, räcker med vetemjöl)

ca 4-5 dl ekologiskt vetemjöl (så mkt som det behövs så det inte blir klassigt)

2 tsk bakpulver

2 tsk no egg-pulver

ca 2 msk olja

2 dl vatten

2 tsk torrjäst

ca 2 tsk socker (agavesirap)


1. Marinera tempehen:

Börja med att marinera färsk tempeh då ju längre tempehen får marinera desto godare! Blanda alla mariand-ingrediener i bredbottnad form och skär tempeh i ca 1 cm bred skivor och placera ut skivorna så alla skivor marineras, alternativt marinera i en plastpåse. 


2. Gör Baobröd:

Häll 2 dl fingervarmt vatten i en bunke och rör ner torrjästen. När jästen är upplöst rör, salt, socker ( eller avesirap). Blanda rårismjöl, vetemjöl, no-egg pulver, bakpulver i en skål och gör ett litet hål i mitten av mjölblandningen där du tillsätter oljan. Häll sedan över jästblandingen och rör om. Tillsätt så mycket mjöl som behövs så det blir en smidig deg.

Täck över degen med duk och ställ med fördel in den i ugnen med bara lampan på, (37 grader) och låt jäsa i ca 45-60 min. Dela sedan degen i två och sedan varje del i åtta, vilket ger totalt 16 små delar. Forma dessa till bollar och kavla ut bollarna till ovala former och vik sedan på hälften. Förbered ångpannan eller bambuångaren och placera två ihopvikta bröd i ångaren per omgång. Ånga i ca 15 min. Öppna bröden där de är vikta när de svalnat ngn minut. 


3. Ungsbaka temphen:

Ungsbaka tempehen på 225 grader i samma form som den marinerats i ca 10-15 min på varje sida (ta ut och vänd tempehskivorna)


4. Gör burgarna:

Öppna baobrödet och smeta i valfri mängd hoisinsås och lägg i en tempehskiva. häll sedan på majonäs och lägg i färska korianderblad.


5. Beskåda miraklet och ta en tugga... GÖTT VA?! ;)





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya Charif - 5 mars 2016 19:20


  Jag älskar indisk mat men är ofta för lat för att göra alla moment rätt. Jag gjorde inte rätten enligt regelboken, utan efter Och sheet vad gött det blev!   Ingredienser 1 stor gul lök 2 cm färsk ingefära 2 vitlöksklyftor 1/2 tsk kar...

Av Tanya Charif - 17 januari 2016 20:25

5 dl ekologiska havregryn (mindre gluten) 1 dl ekologiska kokoschips 0,5 dl hasselkärnor, hackade 0,75 dl ekologiska solroskärnor 0,75 dl pumpakärnor 1,5 dl honung 0,5 dl agavesirap 1 msk vatten 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (bourbon ...

Av Tanya Charif - 26 oktober 2015 12:27


Ingredienser 2 dl havregryn 2 dl valnötter 1 gul lök 500-600 gr sojafärs (Anammas) 2 msk torkad svamp Potatismjöl No egg Ketchup Senap Tomatpuré Tamari soya Sojagrädde (matlagning) En näve persilja Sätt ugnen på 250 grader. Blötläg...

Av Tanya Charif - 28 juli 2015 20:35

  Ris- och linsrätten "Mujadara" är en enkel arbetarmaträtt från Libanon. Vi åt den ofta hemma när jag växte upp, Den ser inte mycket ut för världen MEN tro mig, den är addictive! No facials needed on this one, its all beauty from inside! Med an...

Av Tanya Charif - 26 augusti 2014 13:50


      För att det inte ska bli onödigt långa meningar väljer jag att skriva -ungdomar- istället -ungdomar som blir rasifierade- fortsättningsvis, då majoriteten av unga jag möter blir rasifierade men framför allt för att det är denna grupp jag åsyf...

Presentation


Jag bloggar om politiska ämnen som rör mitt arbete som socionom och aktivist kopplat till Intersektionaliatet, feminism, antirasism och HBTQ.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2016 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards