Direktlänk till inlägg 5 mars 2016

Vegansk Shahi Paneer med spenat

Av Tanya Charif - 5 mars 2016 19:20

 

Jag älskar indisk mat men är ofta för lat för att göra alla moment rätt. Jag gjorde inte rätten enligt regelboken, utan efter Och sheet vad gött det blev!


Ingredienser

1 stor gul lök

2 cm färsk ingefära

2 vitlöksklyftor

1/2 tsk kardemumma (bättre med kardemummakärnor, ta det om ni har)

1/2 tsk kanelpulver (kanelstäng bättre)

2 färska tomater (går med med krossade konserverade också)

färsk chili

2oo gr naturell tofu (kung markatta)

en näve cashew nötter

fryst koriander

1 msk avagesirap (eller 1 tsk socker)

1/4 tsk garam masala

saffran (typ 1/2 paket)

kryddnejlika ( 2 st)

lagerblad

färsk babyspenat

(Grundreceptet innehåller även korianderfrön, det hade jag inte hemma)

2 dl Soygurt eller soykvarg 

3 dl havregrädde

salt


1. Mixa gullöken i en mixer (riv löken med ett rivjärn om du inte har en mixer)

2. Stek lökgeggan, pressa i vitlöken, riv i ingefäran och ha i hackad färsk chili

3. Tärna tofun och stek med löken och ha alla kryddor och den frysta korianden

4. Mixa cashewnötterna och ha i dem

4. Ha i de färska hackade tomaterna 

5. Ha i soygurten och 2 dl vatten och rör om

6. Låt puttra ett tag 

7. Häll i havregrädden och agavesirapen

8. Låt puttra ett tag

9. Ha i spenaten och rör om 

20. Smaka av, salta och krydda mer efter behov. 


Servera med ris och soyghurt med lite mynta och salt i vetja!





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Tanya Charif - 17 januari 2016 20:25

5 dl ekologiska havregryn (mindre gluten) 1 dl ekologiska kokoschips 0,5 dl hasselkärnor, hackade 0,75 dl ekologiska solroskärnor 0,75 dl pumpakärnor 1,5 dl honung 0,5 dl agavesirap 1 msk vatten 1 tsk ekologiskt vaniljpulver (bourbon ...

Av Tanya Charif - 17 januari 2016 19:33

    Jag åt en fantastisk dim sum (smårätter) på Dubbel dubbel en dimsum-restaurang i Göteborg. En tempeh-burgare på baobröd med hoisinsås och majonäs. På restaurangen serverade dem den utan majon så den blev vegansk. Ett par där senare vattnades de...

Av Tanya Charif - 26 oktober 2015 12:27


Ingredienser 2 dl havregryn 2 dl valnötter 1 gul lök 500-600 gr sojafärs (Anammas) 2 msk torkad svamp Potatismjöl No egg Ketchup Senap Tomatpuré Tamari soya Sojagrädde (matlagning) En näve persilja Sätt ugnen på 250 grader. Blötläg...

Av Tanya Charif - 28 juli 2015 20:35

  Ris- och linsrätten "Mujadara" är en enkel arbetarmaträtt från Libanon. Vi åt den ofta hemma när jag växte upp, Den ser inte mycket ut för världen MEN tro mig, den är addictive! No facials needed on this one, its all beauty from inside! Med an...

Av Tanya Charif - 26 augusti 2014 13:50


      För att det inte ska bli onödigt långa meningar väljer jag att skriva -ungdomar- istället -ungdomar som blir rasifierade- fortsättningsvis, då majoriteten av unga jag möter blir rasifierade men framför allt för att det är denna grupp jag åsyf...

Presentation


Jag bloggar om politiska ämnen som rör mitt arbete som socionom och aktivist kopplat till Intersektionaliatet, feminism, antirasism och HBTQ.

Fråga mig

3 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2016
>>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards